Netbewust laden 🔋

Drukte op het stroomnet in Nederland neemt toe. De verbruikspiek tussen 16:00 en 21:00 uur op werkdagen ontstaat wanneer we thuis komen: de elektrische kookplaat/oven gaat aan en we pluggen de elektrische auto in de laadpaal. Ook elektrische auto’s vragen veel van het stroomnet, zeker als ze worden opgeladen tijdens de uren dat er veel stroom wordt gebruikt.

‘’Maar het opladen is niet alleen deel van het probleem; het kan ook onderdeel zijn van de oplossing voor het drukke elektriciteitsnet’’ – Stedin.

We werken samen met netbeheerder Stedin aan netbewust laden van elektrische auto’s, met een eerste stap in de provincie Utrecht.

Netbewust laden is een vorm van slim laden waarbij het laadvermogen wordt aangepast. Het uitgangspunt is simpel: elektrische auto’s voluit laden wanneer het kan, en begrenzen wanneer het nodig is. Met andere woorden, laden gebeurt binnen de grenzen van wat het elektriciteitsnet aankan. Zo kunnen steeds meer elektrische voertuigen probleemloos worden opgeladen, zonder het net te overbelasten.

Door netbewust laden toe te passen op publieke laadpalen, verwacht de netbeheerder een aanzienlijke vermindering van netcongestie: naar schatting 10–15% minder knelpunten in 2030 en zelfs 15–20% minder in 2035.

Wat betekent dit voor de elektrische rijder?

Elektrische rijders kunnen soms ervaren dat hun auto tijdelijk langzamer laadt wanneer ze ’s avonds tijdens de piekuren de auto aan de laadpaal zetten. Zodra er weer meer capaciteit beschikbaar is op het elektriciteitsnet, wordt het laadvermogen verhoogd, zodat de auto de volgende dag gewoon volledig opgeladen is. En aangezien CityCharging geen connectietarief berekent tijdens het laden, levert dit geen extra, onevenredige kosten op.

Bron:

https://www.stedin.net/zakelijk/energietransitie/beschikbare-netcapaciteit/congestie/netbewust-laden

Deel dit artikel