Veelgestelde vragen

Een laadpaal aanvragen

De voorwaarden om een laadpaal aan te vragen kunnen per gemeente verschillen. Kijk hiervoor op de gemeentelijke website en zoek op laadpalen (beleid). Er zijn enkele punten die nagenoeg altijd gelden:

  • Je bent in het bezit van een elektrische auto of hebt er een besteld.
  • Je hebt geen gelegenheid om op eigen terrein een auto te parkeren / een laadplek te creëren.
  • Er staat nog geen laadpaal op loopafstand van je woning (de loopafstand verschilt per gemeente maar varieert grofweg tussen de 200-350 meter).

  1. CityCharging toetst de aanvraag aan de beleidsregels van de gemeente.
  2. Binnen 10 werkdagen ontvang je van ons een bericht, waarin we aangeven of we je aanvraag wel/niet in behandeling kunnen nemen.
  3. Wanneer wij de aanvraag in behandeling nemen sturen wij een locatievoorstel voor de laadpaal naar de gemeente. Doorgaans ontvangen wij hier binnen 6 weken een reactie op.
  4. Indien de gemeente akkoord gaat met de locatie publiceert de gemeente een verkeersbesluit. De bezwaartermijn na publicatie bedraagt 6 weken.
  5. Indien er binnen deze 6 weken geen bezwaren bij de gemeente zijn binnengekomen, starten wij het realisatieproces (vanaf de aanvraagdatum duurt dit gemiddeld 10-16 weken).
  6. CityCharging plaatst de laadpaal binnen 4-6 weken na einde bezwaartermijn.
  7. De netbeheerder legt de netaansluiting aan en sluit de laadpaal aan op het laagspanningsnet. Dit duurt gemiddeld 6-12 weken.
  8.  

Er zijn een aantal momenten waarop je als aanvrager wordt geïnformeerd over de status van je laadpaalverzoek. Buiten deze momenten zijn er geen contactmomenten met CityCharging. Uiteraard staat het vrij om contact op te nemen met de gemeente voor gemeente gerelateerde werkzaamheden in het proces (publicatie laadpaallocatie, bezwaarperiode en bebording bij de lader).

Wanneer je een verzoek hebt ingediend voor een laadpaal in de buurt ontvang je max. 4 e-mails:

  • direct na het verzoek een bevestigingsmail met de uitleg over de volgende stappen
  • een e-mail indien de aanvraag door de gemeente is goedgekeurd. Dit duurt gemiddeld 4-6 weken.
  • een e-mail om te melden dat de bezwaartermijn van het verkeersbesluit (6 weken) is verstreken en dat er wel/geen bezwaar is ingediend.
  • Bij geen bezwaar plaatsen we de laadpaal en informeren wij je zodra de laadpaal door de netbeheerder is aangesloten en de lader klaar is voor gebruik. (doorgaans binnen 18 weken).

In de praktijk is de complete doorlooptijd (van aanvraag tot en met oplevering) van een laadpaal gemiddeld 26 weken.

Je verzoek voor een openbare laadvoorziening wordt door CityCharging en de gemeente beoordeeld. Samen zoeken we de meest strategische plek, rekening houdend met het adres van de aanvrager en de loopafstand die is vastgelegd in de gemeentelijke beleidsregels.

 

Over de uiteindelijke locatie wordt niet gecorrespondeerd. Wel kun je bij het doen van de aanvraag in het “opmerkingen” vak een locatiesuggestie achter laten. Een publieke laadvoorziening komt doorgaans niet voor de deur van de aanvrager terecht, maar binnen de in het beleid beschreven loopafstand. Hierbij wordt ook rekening gehouden met verkeersstromen, parkeerdruk en bestemmingsplannen.

 

Verder kan het voorkomen dat de gemeente werkt met een “plankaart”. Op de plankaart staan alle mogelijke toekomstige laadlocaties aangegeven. CityCharging zal in deze situatie haar locatievoorstel naar de gemeente hierop baseren. Inwoners van de gemeente kunnen deze locaties doorgaans op de gemeentewebsite terugvinden of deze bij de gemeente opvragen.

Het kan zijn dat er in de buurt al een laadpaalaanvraag gedaan is en deze in ontwikkeling is. Een laadpaal aanvragen is dan niet meer nodig. Een laadpaal heeft 2 laadpunten en niet iedereen laadt elke/de hele dag zijn/haar auto op. Er kunnen zodoende veel verschillende e-rijders gebruik maken van 1 lader.

 

CityCharging houdt het gebruik van haar laders bij en doet een verzoek bij de gemeente tot reservering van een extra laadplek bij de laadpaal als dit met gebruikscijfers kan worden onderbouwd. Dit kan ook betekenen dat we een verzoek doen tot uitbreiding met een nieuwe laadpaal.

Wij benaderen alle gemeenten in Nederland om een samenwerking aan te gaan. Zodra de samenwerking tot stand is gekomen, plaatsen we de gemeentenaam op onze website en is de gemeente in het aanvraagformulier te selecteren.

Mijn e-auto opladen

Bij een openbare laadpaal maak je gebruik van de laadkabel met aan beide uiteinden van de kabel de “Mennekes” stekker (ook wel type 2 stekker genoemd). Deze wordt standaard met de e-auto meegeleverd. Met deze kabel kun je met een hoog vermogen (400volt) laden, in tegenstelling tot wanneer je op een thuis-stopcontact laadt (230volt).

De laadsnelheid wordt in eerste instantie bepaald door de auto, dit verschilt per merk/type. Al onze laders bieden de mogelijkheid om met 1, 2 of 3 fasen te laden. Op deze manier kan de laadsnelheid oplopen van 3,7 kW tot 11 kW. Dit komt neer op ongeveer 20 tot 65 km bijladen in een uur. De laadpaal past de laadsnelheid automatisch aan, zodat de accu zo snel mogelijk is bijgeladen.

 

Hoe snel de accu vol zit wordt door meerdere factoren bepaald, waaronder: hoe vol de accu nog is bij de start van de laadsessie, de laadsnelheid die de auto aan kan / toelaat, de buitentemperatuur, de staat van de accu en de accucapaciteit.

De meeste oplaadpassen zijn bruikbaar bij alle laadpalen in Nederland en zelfs in de meeste Europese landen. Kijk bij het aangaan van een abonnement altijd goed op welke palen de pas te gebruiken is, in welke landen deze werkt en naar de wijze waarop de kosten voor het gebruik van de laadpas door de laadpasaanbieder aan je worden doorberekend. 

CityCharging werkt samen met meer dan 100 laadpasaanbieders. Voordat je een laadpasabonnement afsluit is het raadzaam om na te vragen of de kaart geaccepteerd wordt op het CityCharging netwerk. 

Een laadpas kun je bij diverse partijen aanvragen. Deze kunt u simpelweg vinden via Google. Wanneer je de zoekwoorden “laadpas elektrische auto” invoert, levert dit vele aanbieders op. Wij zijn niet verbonden aan een specifieke laadpasaanbieder en adviseren hier dan ook niet over. Een goede, onafhankelijke laadpas vergelijker is www.laadpastop10.nl

 

Er zijn bijvoorbeeld aanbieders die een vast maandbedrag, een percentage van de laadkosten of een vast tarief per laadsessie rekenen voor het gebruik van de laadpas. Deze kosten komen bovenop de laadkosten die CityCharging per afgenomen kilowattuur aan de laadpasuitgever doorberekend. De laadkosten worden periodiek door de laadpasuitgever met je afgerekend.

CityCharging is gespecialiseerd in de aanleg en het beheer van laadpalen en geeft geen laadpassen uit. Onze laders zijn wel geschikt gemaakt voor de meeste laadpassen. Op internet kun je eenvoudig laadpasaanbieders vinden, bijvoorbeeld via www.laadpastop10.nl. Aangezien iedere e-rijder andere wensen en behoeften heeft ten aanzien van de laadpas geeft CityCharging hier geen advies over.

De kosten

CityCharging plaatst de laadpalen voor eigen rekening, wat betekent dat de aanvraag en de installatie van de lader voor de aanvrager niets kost. Je betaalt alleen voor het gebruik van ons laadnetwerk. Zie onze website onder het kopje “Tarieven” voor informatie over het laadtarief

Op onze website onder het kopje “Tarieven” kun je zien wat CityCharging doorberekent aan de laadpasuitgevers voor het gebruik van ons netwerk. De laadpasuitgever (Mobility Service Provider) is de partij bij welke je het laadpasabonnement hebt afgesloten en waarvan je de laadpas en/of App hebt ontvangen).

De laadpasuitgever kan kosten in rekening brengen voor het gebruik van hun diensten (laadpas/afrekening). Deze kosten komen bovenop de kosten voor het gebruik van onze laadpalen en zal de laaddienstverlener (periodiek) met je afrekenen op basis van de gemaakte afspraken. De laadpasuitgever (MSP) staat je graag te woord indien je vragen hebt rondom de afrekening.

Het connectietarief is een tarief dat wordt berekend als de auto voor langere tijd aan de laadpaal is verbonden zonder dat deze aan het laden is. We motiveren gebruikers om de e-auto niet te parkeren op de laadplek, zodat ons netwerk goed bereikbaar blijft en we het laadtarief voor de e-rijders zo laag mogelijk kunnen houden.